Obserwatorzy

poniedziałek, 20 stycznia 2020

Nowotestamentalne podstawy prymatu św. Piotra


Dr Dorota Frączek                                                                                                styczeń 2020


        Ten krótki artykuł skierowany jest do osób nie będących teologami, dlatego temat jest ujęty prosto i w skrócie aby przedstawić znaczenie biskupa Rzymu dla Kościoła. Brak odniesienia się do dokumentów Kościoła jest zamierzony, ponieważ ci którzy podważają znaczenie papieża, odrzucają również nauczanie Nauczycielskiego Urzędu Kościoła.

NOWOTESTAMENTALNE PODSTAWY PRYMATU ŚW. PIOTRA.

           Nie tylko w historii, ale i w ostatnim czasie podważa się prymat św. Piotra, czyli uznanie biskupa Rzymu za widzialną głowę Kościoła. Za każdym razem, kiedy wypowiadano papieżowi eklezjalne posłuszeństwo prowadziło to do schizmy zresztą z godnie ze słowami samego Jezusa: „Uderzę pasterza, a rozproszą się owce stada” Mk 26,31.

Konstytuowanie się Kościoła

        Już w Starym Testamencie pojawia się idea narodu wybranego a więc takiego za pośrednictwem którego Bóg realizuje swoją wolę. Chociaż Naród Wybrany funkcjonuje jako nazwa własna Żydów to jednak już w ST pojawia się idea narodu wybranego jako związku wielu narodów co wyraża się w Księdze Wyjścia 24,4; 28,21 poprzez Dwanaście Pokoleń.
          W Starym Testamencie na określenie Bożego ludu  używano wielu określeń. Oprócz wymienionych „Naród Wybrany” i „Dwanaście Pokoleń” spotkać Można jeszcze takie określenia jak Święta Rzesza, Diaspora, Święte Miasto, Zgromadzenie Kultyczne, Własność Boża, Królestwo Boże.
Począwszy od Abrahama aż do przyjścia Jezusa Lud Boży zawsze miał swoją głowę w rozumieniu rządów. To znaczy, że zawsze ktoś stał na czele ludu jako rządzący z ramienia Boga czy to patriarchowie czy to sędziowie czy królowie.
          Jezus swoją publiczną działalność zaczyna (oczywiście po chrzcie) od powołania Dwunastu. Jest to kontynuacja myśli starotestamentalnej polegającej na ukonstytuowaniu się ludu Bożego zwanego Nowym Ludem Bożym.
Po zmartwychwstaniu Jezus polecił im, aby udali się na górę. Góra w Piśmie Świętym symbolizuje działanie Boże, obecność Boga, dlatego nie bez znaczenia jest fakt iż ostatnie polecenie dał Jezus Apostołom na górze: „ Jedenastu zaś uczniów udało się do Galilei na górę, tam gdzie Jezus im polecił.  A gdy Go ujrzeli, oddali Mu pokłon. Niektórzy jednak wątpili. Wtedy Jezus podszedł do nich i przemówił tymi słowami: «Dana Mi jest wszelka władza w niebie i na ziemi.  Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego.  Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata» (Mt 28, 16-20)
Jezus przemawia mocą Bożą i na jego mocy Apostołowie mają iść i głosić. Słowa Jezusa „Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata” świadczą o tym, że ta misja nie dotyczy tylko konkretnych osób, konkretnych apostołów ale jest ona przekazywana dalej jako sukcesja apostolska.

Św. Piotr w Gronie Dwunastu.

         Ciekawą jest rzeczą, że Jezus przebywając w gronie Apostołów, przewodząc im i będąc ich Nauczycielem jednocześnie wyłania spośród nich Piotra jako zajmującego pierwsze miejsce, jako mającego szczególne zadanie. Św. Piotr został powołany jako pierwszy. Zaraz też na początku Jezus wsiadł do jego łodzi, kazał mu wypłynąć a następnie zaczął nauczać. Fakt nauczania Jezusa z łodzi Piotra ma znaczenie teologiczne. Dzisiaj łodzią Piotra jest Stolica Apostolska z której płynie nauka samego Jezusa tak jak niegdyś miało to miejsce na Jeziorze Genezaret; „ Pewnego razu - gdy tłum cisnął się do Niego aby słuchać słowa Bożego, a On stał nad jeziorem Genezaret - zobaczył dwie łodzie, stojące przy brzegu; rybacy zaś wyszli z nich i płukali sieci. Wszedłszy do jednej łodzi, która należała do Szymona, poprosił go, żeby nieco odbił od brzegu. Potem usiadł i z łodzi nauczał tłumy.” (Łk 5, 1-3) Następnie rzekł do Piotra:  «Wypłyń na głębię i zarzućcie sieci na połów!».  A Szymon odpowiedział: «Mistrzu, całą noc pracowaliśmy i niceśmy nie ułowili. Lecz na Twoje słowo zarzucę sieci». Skoro to uczynili, zagarnęli tak wielkie mnóstwo ryb, że sieci ich zaczynały się rwać.” (Łk 5,4-6) Ten fragment nie służy temu, aby pokazać jakie cuda potrafił czynić Jezus ale poucza on że za tym co czyni Piotr stoi sam Jezus. Jezus nie mówi „”wypłyńcie na głębię i zarzućcie sieci” tylko mówi „wypłyń na głębię i zarzućcie sieci.” To Piotr otrzymuje polecenie wypłynięcia, on jest tym, który przewodniczy temu połowowi a dopiero inni razem z nim mają zarzucić sieci.
        Święty Piotr wielokrotnie występuję w imieniu wszystkich Apostołów.
Mt 16, 16; Mt 18, 21; Mt 19, 27; Mk 8, 29; Łk 8, 45; Łk 9, 20; Łk 9, 33; Łk 12, 41; J 6, 68–69; Dz 15, 7). ), „Odpowiedział Piotr i apostołowie” (Dz 5, 29), „Zapytali Piotra i pozostałych apostołów” Kiedy wymienieni są wszyscy Apostołowie Piotr nie tylko jest na pierwszym miejscu ale dodatkowo nazwany jest pierwszym (Mt 10, 2), „Apostołowie i starsi (...) przemówił do nich Piotr” (Dz 15, 6–7).
Również Jezus kiedy wymienia Apostołów lub kilku z mich, Piotr zawsze jest pierwszy (Mt 17, 1; Mt 26, 37; Mk 3, 16; Mk 5, 37; Mk 9, 2; Łk 6, 14; J 21, 2; Dz 1, 13).
Pismo Święte niemal za każdym razem wyróżnia Piotra spośród innych uczniów: „Piotr razem z Jedenastoma” (Dz 2, 14 (Dz 2, 37), „Powiedzcie Jego uczniom i Piotrowi” (Mk 16, 7), „Apostołowie oraz bracia Pańscy i Kefas” (1 Kor 9, 5), „Pospieszył za Nim Szymon z towarzyszami” (Mk 1, 36), „Piotr i towarzysze” (Łk 9, 32), „Piotr w obecności (...) 120 osób” (Dz 1, 15),
       Spośród  wszystkich Apostołów tylko Piotrowi Jezus zmienił imię; „Jezus zapytał ich: «A wy za kogo Mnie uważacie?» Odpowiedział Szymon Piotr: «Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego». Na to Jezus mu rzekł: «Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew, lecz Ojciec mój, który jest w niebie.  Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie». Wtedy surowo zabronił uczniom, aby nikomu nie mówili, że On jest Mesjaszem. ” (Mt 16 15-20). Już sama zmiana imienia jest znacząca albowiem nadawanie imienia lub zmiana  wiązała się z posłannictwem i konkretnym zadaniem. Samo imię oznaczające Skałę wskazuje na to jakie to jest zadanie. Z kontekstu Pisma Świętego skałę odczytujemy jako solidny fundament na którym należy budować. Jezus właśnie na fundamencie Piotra, pierwszego spośród wszystkich Apostołów zechciał zbudować swój Kościół . Klucze są symbole władzy co Jezus dodatkowo potwierdza wprost słowami; „; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie».”. Nie mówi zwiążecie wy Apostołowie tylko ten Pierwszy. I to właśnie ten Kościół ma obietnicę przetrwania do końca świata i w takim Kościele Jezus jest obecny po wszystkie dni.
         To nikt inny jak Piotr otrzymuje bezpośrednio od Jezusa władzę nad biskupami (baranki) i nad całym ludem (owce); A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje!»  I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje!». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje! (J 21, 15-17). Wspomnę tylko, że w Piśmie Świętym przeznaczonym dla protestantów którzy odrzucają prymat św. Piotra jest trzy razy użyte słowo „owce” co oznacza odrzucenie grona biskupów.
          Można by zadać pytanie po co wyłania Piotra jako pierwszego spośród Apostołów, po co to robi skoro to On przewodzi, po co jeszcze jakiś pierwszy? To świadczy o tym, że Jezus ustanawia swój Kościół nie tylko na tamte czasy, ale do końca świata i że ustanawia go Kościołem hierarchicznym z jego widzialną głową poprzez którą sam kieruje Kościołem
Tekstów uczących o prymacie biskupa Rzymu jest więcej w Piśmie Świętym jak np. wyjście do pustego grobu albo połów ryb w ewangelii św. Jana. Jednak dla zachowania nie za dużej objętości pominę te fragmenty.

Nieomylność papieża.

           Biskup Rzymu jest nieomylny w sprawach wiary i dogmatu zawsze kiedy mówi ex catedra . To nie oznacza, że poza tymi sytuacjami nie ma władzy związywania lub rozwiązywania. Pouczanie papieża, że liturgię zrobił nie tak, że dopuścił komunię na rękę czy na stojąco czy inaczej, czy orzekł tak czy inaczej na temat celibatu albo innej dyscypliny Kościoła czy że zmienił cokolwiek w kościele jest nie tylko brakiem znajomości Pisma Świętego, ale jest odrzuceniem samej nauki Jezusa Chrystusa.
Niektórzy za przykład omylności papieża podają  Honoriusz I (625-638) jednak robią to bez zgłębienia historycznego.
        Nas wiernych obliguje uznanie prymatu biskupa Rzymu, bo nawet gdyby  on się pomylił to on wziąłby za to odpowiedzialność. My zaś pozostajemy w łączności z Kościołem, z tym Mistycznym Ciałem Chrystusa w którym On jest obecny.
#nieomylność papieża
#prymat św. Piotra
#św. Piotr
#papież
#biskup Rzymu
#Dorota Fraczek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz